NOVI SAD – Gostovanja u Srpskom narodnom pozorištu:

Subota, 13. januara

Srpsko narodno pozorište i Fondacija „Novi Sad 2021“ predstavljaju:

Doček 7526. godine! Most u kome se spajaju visoka kultura i estetika sa popularnom i masovnom. Most koji spaja konceptualno različite izvođače, žanrove i prostore.
Laibach (Slovenija), scena „Jovan Đorđević“, 23.00
Imar (Škotska/Irska) i Slobodan Trkulja, kao domaćin večeri i specijalni gost, scena „Pera Dobrinović“, 20.21

Više na: http://novisad2021.rs/%d0%b4ocek-7526-%d0%b3%d0%be%d0%b4%d0%b8%d0%bd%d0%b5-%d1%83-%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%be%d0%bc-%d1%81%d0%b0%d0%b4%d1%83/

Četvrtak, 18. januara, scena „Jovan Đorđević“, 20.00
Klasični kineski ples „FEN MO“, Plesna akademija Peking, vodeći koreograf: Ljeng Ćun
Preko 30 učesnika jedne od najprestižnijih plesnih škola u svetu, u živopisnim scenama prikazaće život pokretima kroz jedinstvenu formu estetike kineskog slikarstva.
O plesu: „Fen mo“ je inspirisan izrekom „Ako slikar može dočarati pet boja samo korišćenjem mastila, smatramo da je uhvatio suštinu. Ali, ukoliko je slikarev um usmeren na tih pet boja, suština će mu izmaći,“ uzeto iz Registra slikarstva svih dinastija Jan Juan Žanga iz dinastije Tang (618-907).
Koreograf se trudi da prikaže život pokretima plesača kroz jedinstvenu formu estetike kineskog slikarstva. Način na koji mastilo prodire kroz pirinčani papir i rasipa se na tamne ili svetle nijanse, vlažne ili suve, intenzivne ili zamućene, upravo je poput pokreta plesačevog tela: udisanje ili izdisanje, pokret ili mirovanje, otvoreno ili prikriveno, brzo ili sporo, u porastu ili u opadanju. Ovaj ples u potpunosti koristi tradicionalne elemente, kao što su „dah“, „štule“, „kosa“, „rukavi“, „mač“, „lepeza“, „suncobran“ i „suknja“, da bi preneo osećanja kao što su: „privrženost“, „izuzetnost“, „zaljubljenost“, „žaljenje“, „tuga“, „opuštenost“ i „ljubav“ u kineskom duhovnom svetu, koje su sastavni deo istorijskog i kulturnog pamćenja i prenošenja klasičnog kineskog duha na nove generacije.
Čin I: Buđenje – Smatra se duhovnim stanjem za početak plesa, prvi čin koristi disanje kao početak pokreta i zahteva promenu u vremenu i prostoru uz proročanske simbole. U ovom činu, igrači svojim pokretima počinju da stvaraju „oreole od vode i mastila“.
Čin II: Tok – Smatra se rimom plesa, igrači ulaze na scenu noseći „štule“. Kombinacijom pokreta i mirovanja i pozama sa nežnim pregibima, prikazuju se gracioznost i elegancija, kao kod razlivanja mastila, kao i uzvišenost života.
Čin III: Instinkt – Smatra se prirodom i dušom plesa, ovaj čin koristi dijalog između Džong Kuia (istrebitelja duhova u kineskoj mitologiji) i duha, tužno vijorenje „vodenih rukava“ i prikaz „mača“ koji seče „kosu“, da bi se dozvala suština kineskog klasičnog duha.
Čin IV: Oslobađanje – Smatra se maštovitim delom plesa, u ovom činu plesači koriste vijorenje „svilene haljine“ kao metaforu mastila za telo, te postepeno dočaravaju harmonične prizore ljudi i prirode. („Usamljeno pecanje na reci prekrivenoj ledom i snegom“, „Planina sa koje odleću sve ptice“ i „Dvoje ljubavnika pod jednim suncobranom“)
Čin V: Oblik i bezobličnost – Ovaj čin se smatra umetničkim konceptom i krajem plesa. Kroz crnu i belu boju, uz pokret plisiranih sukanja, živopisno su prikazani „ostavljanje praznine“ i večnost ljudskog života.
Vodeći koreograf: Ljeng Ćun
Kompozitori: Ding Feng, Li Tao
Kostimograf: A’Kuan
Scenograf: Li Rui, Liu Bei
Izvodi: Odsek za kineski klasični ples Pekinške plesne akademije
Video insert 1: https://www.youtube.com/watch?v=bF-0g6WHdRc
Video insert 2: https://www.youtube.com/watch?v=jwHdv6f-JNE

Ponedeljak, 29. i utorak, 30. januara, Kamerna scena, 21.30
CABAres CABArei, Zijah A. Sokolović, životna komedija: od neukrotivog smeha do ledene užasnutosti… Izvođenjem u SNP-u, biće obeleženo dva jubileja predstave: 25 godina od prvog izvođenja („Interkulttheater“, Beč, 1993) i 1250. izvođenje predstave.
„Zijah A. Sokolović govori i igra i vodi gledaoce od neukrotivog smijeha do ledene užasnutosti, poigrava se osjećajima i mišljenjem publike do ivice izdržljivosti, dok igrajući prepliće dvije velike, za svakog značajne teme, ljubav i smrt…“ – iz kritike R. Šuklju, „Dnevnik“, Ljubljana, 1993. „…CABAres, CABArei govori o dezorijentiranosti modernog čovjeka koji je izgubio ideale i uopće vjeru u njih, a nije u stanju postati žilavi „mediokritet“ koji, slijedeći samo goli nagon samoodržanja, uvijek odnosi pobjedu nad bilo kakvim duhovnim vrijednostima i intelektom. Ovu smrtno ozbiljnu problematiku Zijah A. Sokolović oblaže specifičnom vrstom crnog humora, koji funkcionira kao agresivno karikiranje čulnosti, kao nemoćna osveta uma nad tijelom…“ – iz kritike R. P., „Naši dani“, Sarajevo, 1998.
Promocija knjige – pre izvođenja predstave 29. januara s početkom u 18 časova na Kamernoj sceni, održaće se promocija knjige autora, reditelja i izvođača Zijaha A. Sokolovića „Glumac…je glumac.. je glumac“, kao i razgovor s Glumcem. Knjiga predstavlja zbirku tekstova raznih autora o istoimenoj predstavi Zijaha A. Sokolovića, gde je štampan i izvorni tekst ove kultne predstave posle višedecenijskog izvođenja, ali i niz tekstova poznatih i manje poznatih autora, o njegovom pozorištu jednog glumca. Sve je to priređeno da bi se obeležilo višehiljadito izvođenje ove predstave, nastale daleke 1978. godine u Sarajevu, gde je i prikazana na XVIII Festivalu Malih i Eksperimentalnih Scena – MESS. O ovoj neobičnoj predstavi u knjizi su objavljene teorijske studije glume i monodrame kao posebnog vida pozorišta, pisma podrške glumcu i autoru, nekoliko pesama posvećenih ovom jedinstvenom fenomenu, opaske i sećanja prijatelja i saradnika, klasične pozorišne kritike pojedinih izvođenja ove dugovečne predstave.

Ponedeljak, 5. februara, Kamerna scena, 20.30

Jastučko, Martin Mekdona, gostovanje Narodnog pozorišta Sombor

Režija: Ninoslav Đorđević

„Drame Martina Mekdone (Jastučko, Poručnik sa Inišmora, Lepotica Linejna), savremenog engleskog pisca irskog porekla, poznate su novosadskoj publici i rado igrane kod nas. Delimično i zato što irski metalitet koji najčešće definiše njegova dela, u Srbiji je vrlo lako prepoznatljiv, a delimično i zato što je Mekdona jedan od prvih koji je na pravi način shvatio promenu dramaturške paradigme u osvit 21. veka, čineći je bližom novim generacijama. To mu je donelo svetsku slavu, pa i filmski, takoreći holivudski angažman koji je otvoreno priželjkivao, komentarišući svoj dramski stil.

Jastučko, pak, spada u drame koje nemaju tipično otkačenu irsku priču. Smešten u neku vrstu simulakruma (privida stvarnog društva), komad prikazuje misterioznu policijsku istragu i torturu nad piscem bajki koje su dovedene u vezu sa podjednako misterioznim ubistvima dece. Napisana 2003. godine, ova Mekdonina drama sa elementima trilera je, kao i mnoge druge, pobrala brojna priznanja u Velikoj Britaniji, što joj je obezbedilo i međunarodnu pažnju i priznanje velikim brojem različitih postavki.

Predstava koja obuzima – Ova predstava kod publike podstiče pitanja i preispitivanja, ali uključuje i velike emocije. Prema mišljenju probne publike i kolega, pokazalo se da je ova predstava jedna od onih koje vas obuzmu, malo protresu, stimulišu vaše emocije na najlepši mogući način – kaže reditelj i glumac u somborskom „Jastučku“, Ninoslav Đorđević. – Jastučko je priča o prošlosti koja determiniše budućnost. Na osnovu komentara onih koji su je gledali marketinški slogan za predstavu bi mogao biti „dođite u pozorište da gledamo film”.“ – iz kritike „Dnevnik“, 11. februara 2016.

Predstava je završni ispit master studija iz pozorišne i radio režije na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu pod mentorstvom Darijana Mihajlovića.

Uloge: Tupolski: Saša Torlaković, Arijel: Branislav Jerković, Katurijan Katurijan: Ninoslav Đorđević, Miša Katurijan: Srđan Aleksić, Pralja: Milijana Makević, Devojčica: Anja Tatalović

Više na: http://www.npozoristeso.co.rs/predstave/item/256-martin-mekdona-jastucko