BEOGRAD – Povodom Nacionalnog dana borbe protiv raka dojke, koji se obeležava 20. marta, kompanija Avon i Fond B92, zajedno sa lekarima i stručnjacima, podsetili su javnost na značaj različitih tipova podrške koji doprinose izlečenju od raka dojke, a koje je neophodno pružiti i u nesvakidašnjim uslovima globalne pandemije. Panel na temu “Podrška ženama u borbi protiv raka dojke tokom pandemije”, ove godine organizovan je online, pod pokroviteljstvom Ministarstva zdravlja.

Iako je pažnja javnosti tokom protekle godine opravdano bila usmerena na epidemiološke mere, prevenciju i lečenje Covida-19, ne treba zaboraviti da je rak dojke još uvek jedan od najčešće dijagnostikovanih malignih tumora kod žena, kao i vodeći uzrok prevremene smrti među ženama u Srbiji. Govoreći o izazovima u lečenju onkoloških pacijenata tokom prošle godine, prim. dr Snežana Šušnjar, iz Instituta za onkologiju i radiologiju Srbije, izjavila je: „Tokom pandemije, u uspostavljanju dijagnoze malignih bolesti, uključujući i rak dojke dešavala su se kašnjenja, a studije su pokazale da pacijenti sa aktivnim malignitetima imaju veći rizik od razvoja teže kliničke slike i smrtnog ishoda ako obole od korona virusa. Sa ciljem da se pruži podrška pacijentima i da se prevaziđu ovakvi problemi, međunarodna i nacionalna stručna onkološka udruženja su postavila prioritete u lečenju onkoloških pacijenata. Lekari su prilagodili terapijske protokole radi bezbednije primene onkološke terapije, kako bi omogućili smanjenu učestalost dolazaka u bolnicu, bez uticaja na efikasnost lečenja.“

Prema poslednjim podacima Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“, tokom jedne godine registrovano je 4.561 novoobolelih i 1.691 žena koje su izgubile bitku za život. O mogućnostima za poboljšanje ovakve statistike, govorila je prim. dr Verica Jovanović, šefica Kancelarije za skrining raka i koordinatorka za rano otkrivanje raka dojke: „Stоpа оbоljеvаnjа оd rаkа dојkе kоd žеnа u Srbiјi iznоsi 72,1 nа 100.000, а stоpа umirаnjа 20,0 nа 100.000 žеnа. Visока učеstаlоst оbоljеvаnjа mоrа sе u izvеsnој mеri pripisаti činjеnici dа nisu do krаја rаzјаšnjеni svi uzrоci njеgоvоg nаstаnkа, pа su dоmеti primаrnе prеvеnciје u tоm smislu limitirаni. Ipak, otkrivаnjеm rаkа dојkе u rаnој fаzi bоlеsti stvаrа sе mоgućnоst zа njеgоvо еfikаsnо lеčеnjе. Unapređenje informisanja žena o značaju ranog otkrivanja raka dojke je zadatak celokupnog društva i potrebno je da se sprovodi bez prestanka. Skrining raka dojke je namenjen zdravim ženama, koje ne osećaju tegobe i treba ga sprovoditi na što većem broju žena. Preporučuje se redovan skrining, od 50 do 69 godina života, jednom u dve godine.“

Neprocenjiv uticaj u pružanju podrške imaju udruženja koja okupljaju pacijente radi razmene iskustava i ohrabrivanja u životnoj borbi. „Do sada smo održali deset video konferencija na različite teme, kao što su inovativna terapija za rak dojke, limfedem, bezbednost hrane, štetnost cigareta, integrativna medicina… Ove video konferencije su zbližile naša udruženja – neki su bili organizatori, a neki tehnička podrška ili predavači, dok su ostali aktivno učestvovali u svim aktivnostima. Između ostalog, održali smo i skupštinu NALOR-a i razgovarali direktno sa stručnjacima iz raznih oblasti“, izjavila je prim. dr Đerđi Šarić, onkolog Opšte bolnice „Dr Radivoj Simonović“ u Somboru i predsednica NALOR-a.

Obeležavanje Nacionalnog dana borbe protiv raka dojke otpočelo je 2013. godine, na inicijativu kompanije Avon i Fonda B92, a uz podršku Ministarstva zdravlja Republike Srbije. Zahvaljujući tome, u martu se već dugi niz godina, na nacionalnom nivou, ističe značaj ranog otkrivanja raka dojke kroz različite aktivnosti posvećene borbi protiv ovog oboljenja.

„U situaciji pandemije u kojoj više od godinu dana svi zdravstveni sistemi na svetu grcaju pod teretom borbe za život pacijenata sa korona virusom, i u kojoj su pacijenti sa drugim oboljenjima, pa i najtežim, u drugom planu, izuzetno je važno da pokažemo solidarnost i pomognemo koliko god možemo da se olakša život svih koji se bore teškim oboljenjima. Veoma mi je drago što smo i ovog Nacionalnog dana borbe protiv raka dojke sa divnim heroinama ove borbe, kao i sa našim dugogodišnjim partnerima koji ni u ovoj mučnoj epidemiji ne odustaju od podrške onima kojima je najpotrebnija“, izjavio je Veran Matić, predsednik Upravnog odbora Fonda B92.

Pored pokretanja kampanja za podizanje svesti o važnosti prevencije, kompanija Avon nastoji da u borbi protiv najčešćeg malignog oboljenja kod žena doprinese i podrškom projektima organizacija koje se bave problemom raka dojke i obezbeđivanjem potrebne opreme. Prošlogodišnja donacija kompanije Avon bila je namenjena podršci ženama koje su se suočile sa mastektomijom. Preko 3,5 miliona dinara je izdvojeno za ovu donaciju, a u saradnji sa Fondom B92 obezbeđeno je više od 1300 specijalnih ortopedskih grudnjaka za žene širom Srbije.

„U planu nam je da nastavimo sa aktivnostima za podizanje svesti o raku dojke i važnosti redovnih pregleda.

Ujedno, svoju podršku pružićemo i kroz donacije kojima želimo da pomognemo ranu dijagnostiku, i ostaćemo otvoreni za saradnju sa nevladinim sektorom za podršku realizaciji njihovih projekata. Posvećenost važnim ženskim pitanjima je neodvojivi deo naše misije i globalno obećanje našim saradnicima, Avon damama, kao i svima koji kupovinom specijalno označenih proizvoda učestvuju u svim našim kampanjama i donacijama u okviru akcije.“, izjavila je Danijela Šantić, direktorka kompanije Avon za Jadranski region.

Ovom prilikom dodeljeno je i Priznanje za izuzetan doprinos u borbi protiv raka dojke koje je ove godine pripalo Vesni Bondžić, predsednici udruženja Ženski centar „Milica“: „Moja misija je počela pre 11 godina, podizanjem svesti o važnosti redovnih pregleda, a danas primam ovo priznanje predstavljajući žene nevidljive sistemu, društvu, medijima, žene koje nisu imale samo iskustvo raka dojke, već su posvetile svoj život edukaciji i podršci novoobolelima, naročito u doba pandemije.“

Podršku obeležavanju Nacionalnog dana borbe protiv raka dojke, pored televizija s nacionalnom frekvencijom, pružili su i štampani mediji, kao i gradovi Beograd, Niš i Novi Sad, osvetlivši pojedine objekte roze bojom.