NOVI SAD – Predsednica Vlade Ana Brnabić danas je vozom “Soko” doputovala iz stanice Beograd centar u Prokopu za Novi Sad, gde se obeležava prva godišnjica puštanja u saobraćaj brze pruge Beograd – Novi Sad.
Izgradnja brze pruge od Beograda do Novog Sada i voz “Soko” su više nego opravdali očekivanja građana, promenili su naše navike i vratili železnicu u naš život, ocenila je danas u Novom Sadu predsednica Vlade.
Premijerka je navela da se za izgradnjom železničke infrastrukture nastavlja, pa krajem sledeće godine valja očekivati završetak pruge od Beograda do Subotice, a planira se i izgradnja brze pruge ka Šidu i dalje prema Zagrebu i Italiji.
Brnabić je istakla da Srbija tako postaje svojevrsni železnički čvor i da je brza pruga Beograd-Novi Sad jedan od naših najznačajnijih projekata poslednjih godina.
“Njome je protekle godine putovalo oko tri miliona ljudi. Železnički saobraćaj je nešto što će tek dobijati primat u godinama pred nama i dobro je što Srbija, pored auto-puteva i brzih saobraćajnica, radi i na izgradnji železnice”, rekla je ona.
“Sa Kinezima pregovaramo o nabavci pet novih kompozicija brzih vozova”
Brnabić je izjavila da Srbija trenutno pregovara sa kineskim partnerima o nabavci do pet novih kompozicija brzih vozova.
Ona je za Tanjug rekla da su sredstva za garancije za ovu svrhu već predviđena u budžetu za 2023. godinu i da se radi na dodatnom usaglašavanju standarda, jer Srbija mora da poštuje evropske standarde.
“Očekujem da dobijemo još najmanje dodatnih pet kompozicija a razgovaramo i sa drugim partnerima tako da očekujem da ćemo imati nove vozove”, rekla je Brnabić.
Premijerka je istakla da radovi na deonici od Novog Sada do Subotice teku dobro i da se može očekivati da budu gotovi do kraja 2024, što su, kako je rekla, potvrdili i predstavnici kineske kompanije China railway international co” koji su ovih dana u Srbiji i obišli su pomenutu deonicu.
Brnabić je navela da će se po završetku ove deonice, od Beograda do Subotice putovati sat i 18 minuta.
Prema njenim rečima, železnički transport veoma dobro utiče i na životnu sredinu, jer, kako je navela, samo kroz deonicu Beograd-Novi Sad u proteklih godinu dana smanjena emisija ugljen-dioksida u atmosferu za 250.000 kilograma.
Govoreći o početku izgradnji brze pruge od Beograda do Niša, rekla je da je praktično već počela da se radi deonica Stalać-Đunis.
Kako je navela, za desetak dana razgovaraće sa predstavnicima Evropske investicione banke koja će kroz kredit finansirati deo izgradnje, dok veliki deo novca, više od 600 miliona evra, dolazi iz bespovratnih sredstava Evropske unije.
“Planiramo, o tome se sada vode razgovori, i da modernizujemo stari putni pravac Beograd-Zagreb-Ljubljana. Kako mi je rekao ministar Goran Vesić, on je sa italijanskim partnerima razgovarao da se i oni priključe tom projektu i da se praktično povežemo preko Kopra i Trsta sa Milanom, tako da postajemo svojevrstan železnički čvor, što će mnogo uticati dalje na naš privredni rast”, istakla je premijerka.
Precizirala je da bi to podrazumevalo prvo izgradnju brze pruge od Beograda ka Šidu, koja bi zatim bila nastavljena prema Zagrebu, Ljubljani i Italiji.
Tanjug, RTV(Olja Popović)